Den 27 april var det då dags att redovisa vad vårt projekt
”Vilka elever kommer till vår skola” har inneburit. Detta gjorde vi för och
tillsammans med övriga deltagande kommuner runt om i Sverige på Skolverkets
träff för erfarenhetsutbyte i Stockholm.
Dagen inleddes med att sju skolor från Östersunds kommun
berättade om sitt gemensamma arbete runt literacy. De hade hittat modeller för
att hamna i elevernas egna textvärldar på ett intressant sätt. En
frågeställning skolorna hade som ledmotiv var Günter Kress frågor utifrån ett
läs- och skrivperspektiv: Var befinner sig våra elever? Är vi där? Om inte, varför? Vad hindrar oss?
Det var verkligen inspirerande att få ta del av andra
skolors utvecklingsarbete inom läs- skriv- och språkområdet. Tänk vad mycket
fantastiskt utvecklingsarbete det pågår runt om i landet. Tyvärr fanns det
ingen möjlighet att lyssna till alla dessa
40 kommuners redovisningar, man fick göra sina val, så sex stycken hann
jag att ta del av vilka alla var inriktade på de äldre åldrarna i grundskolan. En av skolorna var Kristinebergsskolan i Åmål
som hade arbetat med livsfrågor med niondeklasser utifrån boken Kort kjol
(Christina Waldén) och sett att samtalet som arbetssätt gav eleverna en ökad
förståelse av texten och även en ökad förmåga till kritisk granskning.
En annan redovisning gjordes av St.Örjanskolorna i Stockholm vilka arbetade
med elever som utvecklat strategier för att inte läsa och skriva över huvud
taget.
Många av dessa elevers hopp om att bli delaktiga i läsarnas klubb hade släckts
under skolans gång. Det enda sättet att nå dessa, oftast pojkar, var genom högläsningen.
En tredje skola jag vill uppmärksamma var Gärdesskolan i
Stockholm. Där har man uppmärksammat nödvändigheten att kunna skapa inre bilder
för en god läsförståelse och arbetade därför med hur man kan känna igen
liknelser och metaforer i en text. I det arbetet användes dikter av bl.a.
Tranströmer.
Vi själva då? Jo då, vi gjorde en bra och lyckad redovisning
som fick mycket god respons efteråt. Det svåra var att begränsa sig till tjugo
minuter när vi själva är så engagerade och inspirerade i vårt utvecklingsarbete. Vi har ju så mycket som
vi vill dela med oss av. Den 29 maj kommer vi att redovisa vårt projekt för
Essunga kommuns lärarpersonal. Då har vi fått löfte om en hel timme. Skönt!Gunilla Molloy var moderator i en av redovisningssalarna. Här är hon tillsammasn med Carin. Sanningen att säga så är Carin och jag stora fan av Gunilla. |
Åh, vad kul vi hade. Gunilla var ju helt underbar!
SvaraRaderaTänk om vi kunde få henne till Essunga kommun..!?
Vi ses snart. Då gör vi succé i aulan ;)