Undervisningen i historia ska (bl.a.) behandla följande centrala
innehåll:
Man vet att häxpaniken under 1600-talet startade med ett
barns livliga och fantasifulla berättelse om vad som hände när detta barn och
ytterligare ett barn vallade getter. Detta gav i sin tur upphov till rykten som
bara växte och växte tills någon till slut vågade att ifrågasätta. I åtta år
höll häxprocessen på och 300 kvinnor dödades genom halshuggning eller genom att
brännas på bål.
Just nu, i vår tid med terrorattentat, alternativa fakta och
falska nyheter, tänker jag att det är viktigare än någonsin att eleverna får
möjlighet att reflektera över vad rädsla och rykten kan ställa till. Rädslan är
farlig. Att okritiskt lyssna på rykten och falska nyheter är lika farligt.
UR har
en tv-serie som heter Människor för
ändring där ett av avsnitten heter Häxorna
– rättssäkerhet. Serien är nyproducerad och förklarar hur häxprocessen
kunde ske och drar paralleller med dagens rädsla för terrorism. Den ger
insikter om hur viktig rättssäkerheten är och om vilka konsekvenserna kan bli om
man frångår den. Jag vill verkligen rekommendera detta avsnitt!
Vill ni veta mer om själva häxprocessen, hur den startade och
hur den slutade, finns ett mycket bra program på Mediapoolen som heter Stor-Märit och häxjakten.
En väldigt spännande och lärorik skönlitterär högläsningsbok
i det här sammanhanget är Maj Bylocks Häxprovet.
Jag har just läst färdigt den för mina fyrfemmor och de har enhälligt beslutat
att jag ska läsa även del två som heter Häxans
dotter.
Alltså, missa inte:
Människor för ändring: Häxorna – rättssäkerhet
Längd ca 30 min
Utbildningsnivå 4-6 (men fungerar bra som diskussionsunderlag
för hela högstadiet tycker jag)