fredag 17 februari 2012

Demokrati

Just nu arbetar min klass med ett tema som jag kallat Fred, Demokrati och Tro. Det gör att jag lyssnar extra noga och tittar mer vaket på allt som har med ämnet att göra. Ett av de viktigaste uppdragen vi lärare har är att hjälpa eleverna att utvecklas till demokratiska samhällsmedborgare och medmänniskor. Det är, som vi alla vet, inte en självklarhet att få leva i en demokrati. Varje generation måste på nytt få insikten och övertygelsen att vilja verka för de demokratiska krafterna

Att lära sig hur ett land som Sverige styrs, att man kan rösta på ett politiskt parti och hur det sedan arbetar i riksdagen är viktig kunskap men allra viktigast, tror jag, är att varje elev ska få känna sig som den viktiga person han eller hon är och som andra lyssnar på. Att varje elev blir en person som lyssnar på andra, värderar, omvärderar, argumenterar, diskuterar, som vågar att säga sin åsikt och sina tankar, som bygger nya föreställningsvärldar tack vare samtal och dialog med andra.

Det här är Judith A. Langer i ett nötskal (se inlägg aug.-11: Läsförståelsestrategier del 3) Men det är också Sokratiska samtal (se inlägg dec.-11: Sokratiska samtal). I en social demokratisk gemenskap är den kommunikativa kompetensen viktig och förmågan att kunna föra kritiska och reflekterande samtal. Det finns en serie på tv som heter Jakten på det demokratiska klassrummet (UR). Framför ett av dessa avsnitt fastnade jag en kväll förra veckan, trots att det var sent. Men det var det värt. Ni som missade programmet kan följa länken och se det nu. Det handlar om hur elever i alla åldrar lär sig att med respekt och hänsyn föra samtal och diskussioner i sann demokratisk anda.

Samtalen är filosoferande samtal som genomförs varannan vecka, från förskoleklass ända upp till nian, med målet att utveckla tänkandet hos deltagarna. Det finns fyra samtalsregler: man måste vara beredd att ompröva sin åsikt, man ska lyssna på andra, man ska tänka tillsammans som grupp och man ska vara noga med att det inte finns något rätt eller fel. Samtalen pågår i en timme, hålls i skolans samtliga ämnen och låter både elever och personal att utveckla sina uppfattningar och göra sina stämmor hörda.” (Ur programinformationen).


Se programmet och låt er inspireras eller gå in på Skolverkets hemsida och läs om den här typen av samtal. Ni hittar det om ni söker på ordet Demokrati på hemsidan eller så följer ni länken:



2 kommentarer:

Frida sa...

Amen!

Sofia sa...

Hej Lena!
Nu vet jag vad sokratiska samtal är. Alla fyra delarna i ett sådant samtal är förstås viktigt, men jag tror ändå den första delen om att ompröva sin åsikt ändå är den både svåraste och viktigaste.
/Sofia