…har också uppmärksammat att barns och ungas läsning blir
allt sämre både vad det gäller läsförståelse och läslust. Liksom många av oss
och inte minst på senare tid också EU:s politiker, ser Martin Widmark hur detta,
att 20% av de unga inte kan läsa, blir ett av vårt absolut största samhällsproblem
om vi inte gör något åt det nu. Hur fungerar ett land där allt fler människor inte
kan läsa en längre text och som inte förstår innehållet i det de läser? Här
handlar det inte bara om skönlitteratur utan myndighetspapper, beskrivningar,
kontrakt, kurslitteratur o.s.v.
Som ni alla vet är han en av Sveriges mest lästa
barnboksförfattare men nu har han tagit ledigt från författandet under minst
ett år för att driva projektet ”En läsande klass”, helt ideellt. Detta ska leda till en bok
med en slags kursplan för åren 1-6. Boken ska delas ut gratis till låg- och
mellanstadieskolor och ska innehålla modeller och metoder från lärare som arbetat
framgångsrikt med läsförståelse under flera år. Allt baserat på gällande
forskning naturligtvis.
Svt:s Agenda sände i februari ett inslag om MartinWidmarks
arbete. I programmet intervjuades också Skolverkets chef, Anna Ekström. Hon
poängterade att lärarna är väl utbildade för att genomföra innehållet i den nya
läroplanen men att de inte har tillräckligt med tid, kraft och resurser för att
undervisa på det sätt som läroplanen kräver. Efter att Martin Widmark studerat
forskning m.m. för att förstå vad som behövs i skolan för att vända den
negativa utvecklingen ser han ett klart samband mellan undervisning om
lässtrategier och en god läsförståelse hos eleverna.
Det gläder mig att vi har
ett pågående arbete i vår kommun där mitt mål som språkutvecklare är att alla
svensklärare ska känna sig helt säkra i sitt förhållningssätt runt
läsundervisningen och själva vara experter på hur det går till att förstå text så
att man kan undervisa om de läs- och läsförståelsestrategier som forskningen
menar är avgörande för att en läsare ska förstå det han läser. Varje lärare måste också kunna och leda samtal runt gemensamma textupplevelser.
Inslaget är verkligen sevärt så jag rekommenderar er att
följa länken för att läsa artikeln och se de två filminslagen på 4-5 minuter.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar