Katie Wears från TC (Teachers College) lotsade oss fram i tre
dagar mellan strukturerna och rutinerna runt lektionsuppläggen inom framförallt
läsning . Hon var lika modellerande, engagerad och tydlig inför oss som hon och
övriga lärare inom TC är i sin klassundervisning.
Det är inte alls så att man suckande tänker ”en ny fluga som
snart flyger vidare för att lämna plats åt någon annan modepedagogik”. I
stället kände jag igen det mesta från den forskning som vårt arbete med
läsförståelse och läslust bygger på (Essunga läser). Men här var det så mycket mer rutin, struktur
och en självklar största del av dagens schema. Det var ingen diskussion om vad
lärare och ledning i dessa skolor ansåg vara allra viktigast – läsning!
Arbetet under en skoldag var strukturerat så här:
1.
IRA (Interactive
Reading Activity) -20-30 min
2.
WS (Word
Study) – 15-25 min
3.
SR (Shared
reading) -10-15 min
4.
IW and
SW (Interactive Writing and Shared Writing) 10-15 min
5.
WW
(Writing Workshop) 45-60 min
6.
RW
(Reading Workshop) 45-60 min
Eftersom USA har längre skoldagar så kan man arbeta med ett
sådant schema i Sverige under två skoldagar.
Varje del i denna struktur har i sin tur givna rutiner som
alla är väl inarbetade. Som exempel beskriver jag RW mer noggrant här nedan vilken
påminner mycket om den struktur som Keene&Zimmerman beskriver i Tankens
Mosaik och Brita Stensson beskriver i Mellan raderna:
1.
Minilektion, 5-10 min. Alla barn samlas i grupp
på golvet runt läraren
·
Connection – Kopplar
till något t.ex. Vet ni vad jag tänkte på…
·
Teach - I dag vill jag lära
er… Läraren modellerar med stort engagemang och instruerar för gruppen. Det
kan t.ex. handla om hur man får sin läs-kompis att berätta mer genom att ställa
frågor, visa intresse, inte prata för mycket eller hur man gör förutsägelser
när man får en ny bok och innan man ska börja läsa den.
·
Active Engagement –
barnen samtalar två och två om sina böcker medan lärare går runt och lyssnar
och stödjer (scaffolding)
·
Link – 1 minuts sammanfattning
av läraren om vad de gjort och därefter ”off you go”, alltså barnen går direkt
till sina platser för att läsa
2.
Work period, 10-30 och 5-15 minuter
·
Först individuellt sedan i par
·
Man läser och reflekterar/tränar/tänker på ”uppdraget”
när man läser
·
Använder post-it lappar
·
Läser högt för varandra
·
Samtalar och reflekterar tillsammans över det
lästa utifrån minilektionen
·
Läraren går runt och uppmuntrar och stöder
3.
Share, 3-5 min
·
Läraren går igenom med hela gruppen vad de
gjort, hur problem har lösts, goda exempel, gratulerar till framgången m.m.
Det här är en liten och ganska ytligt beskriven del av
arbetet inom TC. Det som jag fascineras mest av är lärarens tydliga roll och
engagemang, barnens aktiva deltagande där alla är trygga med rutinerna och
strukturen men framförallt på vilken nivå barnen samtalar med varandra om
läsningen och texterna. Jag blev helt hänförd när jag såg två femåringar läsa
en bilderbok tillsammans och den ene efter läsningen säger ”Now, we´ll talking
about favourite parts” och så börjar de diskutera, titta, peka och resonera.
Det här tror jag även lärarna med elever i nian drömmer om att få uppleva.
Fråga mig gärna så berättar jag mer och ger er länkar till filmer, blogg m.m.
4 kommentarer:
Hej!
Skulle gärna vilja ha både tips på bra filmer och siter kring detta arbetssätt.
Jag arbetar i en skola år 3-5 med läsning och behöver få input och nya idéer.
Bra om du kan lägga ut det här på din blogg! Tack
Du kan också mejla direkt till:
ann.hasslequist@edu.vaggeryd.se
Så intressant det låter. Jag skulle gärna vilja få mer information!
Intressant. Ligger mig varmt om hjärtat hur elever kan träna sin läsförståelse. Hur hjälper de elever med dyslexi och AS. Har du några tips?
Skicka en kommentar