”Min första skoldag
kommer jag ihåg. Då berättade min lärarinna om den stora syndafloden då alla
människor utom Noa och hans familj förgicks. Jag var så gripen. Jag sprang hem
från skolan den dagen. Jag trodde att min far och mor och mina systrar inte
visste något om denna syndaflod. Min far var ute på åkern och plöjde. Jag
följde honom fram och åter på åkern och berättade om denna fantastiska
syndaflod. Far var gripen av min stora nyhet och tackade för allt han fick veta.
Jag måste lova att jag, som nu skulle få lära mig så mycket, skulle berätta för
honom varje dag, så att han också kunde få lära sig.”
Tänk att som barn få höra ”Berätta för mig, så att jag också
får lära mig” eller ”Berätta för mig så att jag också får uppleva det du
upplever genom din bok”. Morfar August är en fantastisk förebild för oss alla vuxna
som bör vara läsande förebilder för våra barn och unga både hemma och i skolan.
Att i sin roll som lärare berätta om sina bok- eller berättelseminnen kan också inspirera eleverna att minnas berättelser som betytt mycket för dem. Det tror jag kan bidra till att våra elever utvecklar sin identitet som läsare. Man måste ha både rötter och vingar, eller hur är talesättet? Bokminnen, Läsarbiografi eller Boken som förändrade allt, kan vara rubriker för barn i olika åldrar.
·
Den första
sagan du minns?
·
Vem
brukade läsa eller berätta sagor och andra berättelser för dig och när? (T.ex.
innan du skulle sova, på söndag morgon, hos mormor…)
·
Din första
bok, favoritbok när du var liten
·
När
började du att läsa själv? Vad läste du?
·
Vilken
berättelse minns du mest och varför minns du den tror du?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar