söndag 21 augusti 2011

Läsförståelsestrategier del 2

Som jag lovade mina kollegor i arbetslag 4-6 så gör jag här en kort repetition av läsförståelsestrategierna vilka man kan läsa och lära om i den förträffliga boken Tankens Mosaik. En lärare i Göteborgsområdet som har omsatt detta läsförståelsebygge till sin egen undervisning är Britta Stensson som också har skrivit en enkel och lättläst bok som heter Mellan raderna (Daidalos förlag).

Alla läsforskare som jag har kommit i kontakt med diskuterar runt samma strategier även om de kommer in i andra sammanhang i deras forskning. En av dem, Judith Langer återkommer jag till i senare blogginlägg.

Stressa inte, man ska absolut inte ”riva av” alla dessa strategier på en termin. Med de allra yngsta barnen kanske det räcker att träna på att göra text-till-själv-kopplingar eller kanske förutsägelser under hela första terminen. Att göra en syntes kanske man inte klarar för än man går de sista åren i grundskolan.

Använd gärna bilderböcker till alla åldrar när ni ska samtala om en text och träna läsförståelsestrategier. Det viktiga är att texten är riktigt bra och väcker stora frågor. Ni som arbetar i den här kommunen har ju fått en litteraturlista på litteraturförslag. Den kan ni plocka fram om ni känner er osäkra.

En förutsättning för att lyckas är också att du som lärare är förebild och modellerar, alltså läs högt och tänk högt för att barnen ska se hur det går till när man t.ex. kommer att tänka på något som hjälper en att förstå (text-till-själv-koppling t.ex.). Att undervisa om läsförståelse genom att vara en förebild är också det viktigaste budskapet i Tankens mosaik.

Keene och Zimmerman,
TANKENS MOSAIK

Sex olika läsförståelsestrategier att undervisa om och att arbeta med:

1.     Schema :
-         text-till-själv-koppling
-         text-till-text-koppling
-         text-till-världen-koppling
-         text-till-författaren-koppling         
       
2.     Gräva djupare med frågor
-         genuina frågor
-         frågor som väcks före, under och efter läsningen
-         tänk på att vara en medsamtalare och absolut inte en lärare som har svar på allt

3.     Inre bilder
-         de bilder som lockats fram hos mig
-         syn- känsel- och hörselintryck, men även smaksensationer
-         i samtal, ställ konkreta frågor

4.     Inferenser (mellan raderna)
              Man konstruerar en mening hos texten genom att bearbeta den. Man gör:
-         Slutledningar
-         Förutsägelser
-         Tolkningar
-         Kopplingar

5.     Syntes
-         mer än en sammanfattning
-         är ett resultat av de andra förståelsestrategierna
-         väver in läsarens uppfattning
-         bör pågå under hela läsprocessen, inte bara en slutprodukt

6.     Att lösa problem (liksom en kirurg har en bricka med instrument har erfarna
        läsare en handfull instrument de kan ta till för att hantera texten)
-        En verktygslåda för problemlösning. Ex:
  - se om det klarnar längre fram
              - gå till botten med ordet (t.ex)
              - använd bakgrundskunskap
        - måste jag förstå detta?
        - måste jag få hjälp?
-         Även bra läsare måste kämpa med vissa texter!


Ett tänkbart lektionsupplägg där man ska modellera och träna på en läsförståelsestrategi skulle kunna se ut så här:

-         Minilektioner ca 10-20 min. Modellering av läraren

-         Workshop ca 20-40 min . Alla läser med den introducerade strategin i tankarna. Barnen sätter en postit-lapp på något ställe i texten där de t.ex. gjorde en koppling.

-         Diskussion ca 10 min. Man delger varandra insikter.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bra idéer. Ska genast inlemma detta i min undervisning. ;-)

Anonym sa...

It's in point of fact a nice and useful piece of info. I'm satisfied that you
just shared this useful info with us. Please keep
us up to date like this. Thank you for sharing.


Feel free to visit my blog post ... laser cellulite treatment