tisdag 13 december 2011

Språkutvecklande diktarbete

I min klass arbetar vi sedan en tid tillbaka med dikter (poetiska texter). Det är minst sagt språkutvecklande och mycket inspirerande. Målet är bl.a att just utveckla språket och motverka språklig fattigdom. Med lyrik lär barnen sig nyanser och att använda ord som beskriver. De lär sig också att använda  värderingskriterier vilka ofta saknas i barnens vokabulär. De uttrycker att det är bra eller dåligt men har inte riktigt språk för att motivera varför de tycker så. Det hör ju samman med att få fatt på sina tankar, att kunna reflektera. Men då måste man ju ha ord för det man tänker, känner eller tycker.

Att göra inferenser och att dra slutsatser tränas verkligen med lyrik. Texten är ju ofta så avskalad att man får läsa mycket mellan och bortom raderna. Många dikter belyser människors villkor och identitets- och livsfrågor vilket är en del av det centrala innehållet i kursplanen för ämnet svenska. Förutom detta tar vi vara på ett litterärt arv genom att läsa andras dikter, att läsa vad andra uttryckt av känslor och tankar.

Diktläsning, om man läser högt för varandra eller en publik, lär oundvikligen barnen att lyssna och fokusera. En muntlig framställning som att läsa en dikt för andra ställer höga krav på recitatören. Det är främst fem delar som vi tränat på vad det gäller den muntliga framställningen:
  • tempo
  • rytm
  • artikulation
  • röststyrka
  • paus
Barnen har skrivit egna dikter efter att ha "marinerats" i andras. Det finns ett behov av att uttrycka sig och det är väl ett fint sätt att få göra det på. Jag vill gärna dela med mig av några av barnens dikter och hoppas att andra lärare kan bli inspirerade nog för att ta in lyriken i skolans språkutvecklande och identitetsskapande arbete.

Decembermorgon

Det var en decembermorgon i skogen
jag såg vinden susa mellan träden.
Jag hörde vinden, bara vinden, inte en fågel.
Det luktade gott av granbarr och mossa.
Jag kände mig fri. Helt fri.


Krig

Kriget fortsätter
två år har gått.
Mamma
och pappa i
koncentrationsläger.
Min bror och jag är kvar.
Min bror är sjuk.
När kommer döden?
Han längtar.


Min vän

Varför lämnade du mig här?
Jag saknar dig min vän.
Du har farit men jag är kvar här.
Kan du inte förstå att jag vill
ha dig här.
Men hoppas att du har det bra där du är.


Morgonstämning

Morgonstämningen har börjat.
Jag ser snöflingor singla ner från himlen.
De landar på den vita, snötäckta marken.
Jag får en varm känsla av alla ljus.
Jag känner mig glad.


Sommarvinden

Nu är det kallt men
vart tog sommarvinden vägen?

Det knarrar i snön och det
är fruset och snön glittrar.

Men sommarvinden tror jag är
i Oceanien


Döden

Döden faller
ödet vilar i dina händer
dit jag går alldeles
ensam
när ses vi igen min vän


Släckt

Värmeljuset är släckt.
Det är kallt.
Värmen försvann med lågan.
Varför?


Pepparkakan

Jag ser ett runt hjärta.
Jag känner en sträv och smulig yta.
Det luktar ingefära.
Jag hör hur det knastrar när jag tuggar.
Det smakar sött och gott.
Jag tycker om pepparkakor.


Livet

Livet är vad man gör
det till.
Men många tror
att livet är depression,
sorg och intriger.


Katt

Katt.
Svart, vit
kelig, länghårig, gullig
Han är en lurvboll.
Jaguar 

2 kommentarer:

Frida sa...

Vilka fantastiska dikter, rena Tranströmer-dikter!

Ulla sa...

Det är ju ett väldigt bra sätt att arbeta på! Inspirerande inlägg! Detta ska jag prova på mina egna elever som i och för sig är något äldre än dina men det är nog ingen nackdel. Tack för en inspirerande blogg!