måndag 26 mars 2012

Barnboksapp

Vi påminns dagligen om den snabba tekniska utvecklingen som sker. När den största ”pedagogiska” satsningen sker genom att köpa in it-utrustning till elever i skolan då förstår man vilken tid vi är en del av. Nu börjar bokförlagen att släppa sina barnappar för Ipad och Iphone. Just bilderböcker som app verkar vara mycket intressant ekonomiskt sett för förlagen. Detta läser jag lustigt nog på min DN-app på min Iphone. Men jag har kommit ganska långt i min läsutveckling och i min läsförståelse. Frågan är vad digital läsning av bilderböcker gör med barns läsförståelse. Om det nu är bilderböcker det handlar om, det kanske egentligen mer är en aktivitet som liknar dataspel. Säkert kan dessa ha en positivt lockande inverkan till en värld fylld av Mulle Meck och andra trevliga figurer.

Nåväl, som vanligt handlar det om att se med klarsynthet och förnuft på det hela. I det här sammanhanget har den digitala världen möjligen sitt värde men inte samma värde som bokvärldens. Men jag blir orolig när jag lyssnar på ett inslag i radions Kulturnytt om barnboksappens förträfflighet eftersom den kan läsa godnattsagan för barnet och föräldern kan ägna sig åt annat. När barnet vill höra sagan igen och igen kan man trycka på en knapp så att barnet kan lyssna så många gånger det vill. Jag tyckte mig skönja viss ironi i reporterns röst. Det gladde mig, som ständigt missionerar om vikten av den gemensamma läsupplevelsen. Den nära relationen som är så viktig vid läsning eller lyssning i småbarnsåren kommer helt i skymundan med en app. Jag funderar på den nya generationens föräldrar som själva lever dygnet runt med sin digitala teknik. Vem berättar för dem vad som kommer att göra deras barn till goda läsare? Det kanske hör till en språkutvecklares mission. Eller?

Inga kommentarer: