måndag 11 juni 2012

"I min farmors chiffonjé..."


”I min farmors chiffonjé fanns alla de vanliga saker som en gammal dam har. Där fanns kartor över fjärran öknar. Där fanns en läderpåse med guldmynt. Där fanns ett hoprullat vargskinn med ett kulhål mellan öronen. Och naturligtvis fanns där också en svart liten pistol.

Men i ett lönnfack i chiffonjén fann jag två långa grå tänder. De var grå som aska och mycket tunga. Ingen människa har sådana tänder, och inget djur! Ingenting som vandrar på jorden har så långa tänder…!”


Det här är den spännande introduktionen till boken De långa grå tänderna av Ulf Nilsson. Det är en bok som jag har använt som en gemensam textupplevelse med samtal men också som en text där jag själv modellerar mina läsförståelsestrategier. Det är en annorlunda handling som lämpar sig för mellanåren och början på högstadiet. Berättelsen har varit i fokus både vid strategiarbete och vid textsamtal. Båda går ju in i varandra när man har arbetat med läsförståelse ett tag.

För att vara väl bekant med texten och mina egna reflektioner läste jag texten själv två gånger. Jag antecknade när jag använde olika läsförståelsestrategier. Därefter valde jag ut några av dessa vilka jag tror kan fungera bra när jag själv modellerar för att de ska förstå vad det är som händer när jag tänker och förstår texten. Eftersom texten innehåller ord och begrepp som inte är så vanliga men ändå viktiga för berättelsen rekommenderar jag att gå igenom några av dessa innan läsningen som en del av den förkunskap som ska kopplas på.

Boken består av 42 sidor med stor text och med bild på nästan varannan sida. Därför fungerar det att läsa hela boken vid ett tillfälle. Barnen fick inte berätta om sina tankar vid det första tillfället eftersom jag då hade valt att modellera hur jag förstod texten. Men jag ville ändå inte missa tillfället att med en sådan bra text få ge dem en chans att få göra egna reflektioner. Därför fick de, direkt efter att jag läst färdigt texten och utan att prata med varandra, skriva sina omedelbara tankar i sin Tankebok. De fick början på meningar att fundera runt. Dessa var:

  • Jag känner…
  • Jag tänker…
  • Jag tycker…
  • Jag tror…
  • Jag undrar…
De skrivna tankarna kunde jag utgå ifrån nästa gång när vi återkopplade till den lästa texten och när vi fortsatte att träna på och prata om olika läsförståelsestrategier.

De flesta var överens om att det var en märklig mormor i handlingen. Talade mormor sanning? En modig mormor! Vem berättade egentligen? Undrar om man ser döden innan man dör? Går det att slå döden? Varför skrev författaren boken? Den gav många känslor! En bra och oförutsägbar bok!
(Ur elevernas Tankeböcker)



Fakta:

De långa grå tänderna, Ulf Nilsson. Finns hos En bok för alla för 30 kr. Finns också att låna på biblioteket i Nossebro


Inga kommentarer: