Det är framförallt cirkelmodellen
som numera sprids även i Sveriges skolor. I denna modell görs en viss
texttyp tydlig genom fyra faser i skrivarbetet.
- Fas 1 – Bygga upp kunskap om ämnesområdet
- Fas 2 – Studera texter inom genren för att få förebilder
- Fas 3 – Skriva en gemensam text
- Fas 4 – Skriva en individuell text
”Syftet med denna artikel är att beskriva hur en skola genom
ett förändrat arbetssätt med
explicit undervisning –
i form av genrebaserad pedagogik – lyckades höja elevernas resultat i
nationella ämnesprov och öka andelen elever som nådde kravnivån. Positiva exempel
på pedagogiskt utvecklingsarbete efterfrågas på många skolor där resultaten har
stagnerat och ligger under riksgenomsnittet. I det avseendet kan artikeln vara
inspirerande för andra skolor med motsvarande svårigheter och ge en hel del
idéer till ett pedagogiskt utvecklings- och förändringsarbete…”
*Pauline Gibbons är professor och arbetar i Sidney. Hon har
stor erfarenhet av andraspråksundervisning i olika länder med fokus på hur man
integrerar språk- och ämnesundervisning. Hon är också författare till boken
Stärk språket stärk lärandet där man kan läsa mer om genrepedagogik. Den är så bra och metodisk att den bör finnas med i varje lärares kanon (boklista).
Biblioteket har köpt hem den så låna den gärna där.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar