Ibland frestas man
att som lärare ha för många uppgifter eller krav under en lektion men då vill
jag dela med mig av hur man arbetar inom Teachers College Reading and Writing
Project, NY, för att just lära känna en karaktär. Om ni har läst mitt inlägg från
november 2013 så känner ni till vilka TC är, annars rekommenderar jag er att läsa det inlägget först
innan ni läser färdigt här.
I sin minilektion startar läraren med stor entusiasm att
berätta något ur sitt eget liv eller om någon hon har träffat och som har gjort
att hon nu vill lära eleverna något alldeles speciellt –
”I dag vill jag lära
er”…
1.
…att när läsare vill lära känna en karaktär i en
ny bok börjar man att titta på omslaget. Man tittar på bilden och frågar sig
själv ”Vad får jag veta om karaktären –erna?”
2.
…att när du läser ändras din åsikt om
karaktärerna, när du ser på omslaget tänker du en sak men när du börjar läsa så
får du nya idéer. Du lär dig nya saker om karaktären för varje sida du läser.
3.
…att när läsare verkligen studerar karaktären
riktar de uppmärksamheten mot slutet av boken. När du kommer till slutet kan du
fråga dig själv ”Hur känner sig karaktären nu?” Eller ”Vad skulle karaktären
kunna tänka nu?”
4.
…att man kan lära sig mycket om karaktärerna
genom bilderna! Du kan vara uppmärksam på en karaktärs ansiktsuttryck,
kroppsspråk och gester för att få veta mer om hur karaktären känner och
fungerar.
5.
…att läsare tittar på bilderna och orden
tillsammans för de vet att bild och text går hand i hand för att ge ledtrådar
om karaktärerna. Läsarna kan förstå vad karaktärerna gör, vad de tänker och vad
de känner.
Förberedelsearbetet är viktigt. Välj bok som passar de förmågor du vill undervisa om. Använd gärna en bok som ni läst förut när ni tittar på karaktärer. Några böcker som jag kan rekommendera är Rotbarnet av Kitty Crowther, Herman och eldsvådan av Stian Hole och Annas Himmel också den av Stian Hole.
Vill man arbeta mer multimodalt kan man t.ex. göra en tidslinje över en karaktär. Är det en bilderbok man har läst kan man kopiera bilder ur boken och sätta upp på en tvättlina med klädnypor. Runt bilderna skrivs ord för känslor t.ex.
Lycka till!
1 kommentar:
Jag tänkte extra på det du skriver om att undervisa om en liten del i taget. Det tror jag också är viktigt och dessutom tycker jag att det gäller för alla ämnen inte bara de teoretiska.
Skicka en kommentar