söndag 26 januari 2014

Karaktärens utveckling

I förra inlägget skrev jag om hur Judith Langer ser byggandet av föreställningsvärldar i fyra faser under den gemensamma läsningen. I fas fyra går läsaren ur texten och betraktar den mer objektivt, vi diskuterar kanske författarens hantverk, berättarperspektivet eller kanske en av karaktärernas utveckling. Att se närmare på huvudkaraktären kan man arbeta med i skolans alla åldrar. Ett bra sätt är att även här modellera utifrån en bilderbok för att det ska bli tydligt för alla elever.

Ibland frestas man att som lärare ha för många uppgifter eller krav under en lektion men då vill jag dela med mig av hur man arbetar inom Teachers College Reading and Writing Project, NY, för att just lära känna en karaktär. Om ni har läst mitt inlägg från november 2013 så känner ni till vilka TC är, annars rekommenderar jag er att läsa det inlägget först innan ni läser färdigt här.
I sin minilektion startar läraren med stor entusiasm att berätta något ur sitt eget liv eller om någon hon har träffat och som har gjort att hon nu vill lära eleverna något alldeles speciellt –

 ”I dag vill jag lära er”…

1.       …att när läsare vill lära känna en karaktär i en ny bok börjar man att titta på omslaget. Man tittar på bilden och frågar sig själv ”Vad får jag veta om karaktären –erna?”
 

2.       …att när du läser ändras din åsikt om karaktärerna, när du ser på omslaget tänker du en sak men när du börjar läsa så får du nya idéer. Du lär dig nya saker om karaktären för varje sida du läser.
 

3.       …att när läsare verkligen studerar karaktären riktar de uppmärksamheten mot slutet av boken. När du kommer till slutet kan du fråga dig själv ”Hur känner sig karaktären nu?” Eller ”Vad skulle karaktären kunna tänka nu?”


4.       …att man kan lära sig mycket om karaktärerna genom bilderna! Du kan vara uppmärksam på en karaktärs ansiktsuttryck, kroppsspråk och gester för att få veta mer om hur karaktären känner och fungerar.


5.       …att läsare tittar på bilderna och orden tillsammans för de vet att bild och text går hand i hand för att ge ledtrådar om karaktärerna. Läsarna kan förstå vad karaktärerna gör, vad de tänker och vad de känner.
 
Dessa fem minilektioner har man olika dagar så att barnen hinner att träna på varje steg. Då är ju bilderboken fantastisk att arbeta med för att eleverna sedan ska kunna se och diskutera en karaktärs utveckling i vilken bok som helst, senare under skoltiden och i livet.

Förberedelsearbetet är viktigt. Välj bok som passar de förmågor du vill undervisa om. Använd gärna en bok som ni läst förut när ni tittar på karaktärer. Några böcker som jag kan rekommendera är Rotbarnet av Kitty Crowther,  Herman och eldsvådan av Stian Hole och Annas Himmel också den av Stian Hole.

Vill man arbeta mer multimodalt kan man t.ex. göra en tidslinje över en karaktär. Är det en bilderbok man har läst kan man kopiera bilder ur boken och sätta upp på en tvättlina med klädnypor. Runt bilderna skrivs ord för känslor t.ex.

Lycka till!

1 kommentar:

Sofia sa...

Jag tänkte extra på det du skriver om att undervisa om en liten del i taget. Det tror jag också är viktigt och dessutom tycker jag att det gäller för alla ämnen inte bara de teoretiska.